Sipsejä vai porkkanaa? Näin kuluttajia voidaan ohjata terveellisempiin ruokavalintoihin kaupassa

Teksti: Tiina Ramsila

Kamala nälkä mutta jääkaappi on ihan tyhjä. Kotiin on koukattava kaupan kautta. Pää lyö tyhjää, mitähän tänään syötäisiin? Jotain helppoa ja nopeaa, alennuksessa olevaa pakastepizzaa vaikka. Kaupan diginäytöllä silmiin osuu kuva metsässä sammalpedillä avojaloin istuvasta mustikkarahkavälipalan syöjästä – ehkä ostoskärryyn sittenkin hyveellisiä porkkanoita ja linssejä?

Suomalaisten lisääntyvää ylipaino-ongelmaa vastaan voidaan taistella houkuttelemalla elintarvikkeiden ostajia tekemään terveellisempiä valintoja ruokakaupoissa. Vaasan yliopiston uusi tutkimus osoittaa, että visuaaliset sekä haju- ja makuvihjeet voivat aktivoida ostajien hyvinvointitavoitteen.

“Me ihmiset olemme sisäsyntyisesti nautinnonhakuisia hedonisteja. Usein lyhyen tähtäimen nautinnot ovat houkuttelevampia kuin pitkän tähtäimen abstrakti hyöty terveydestä ja ylipainon karisemisesta.”
Professori Harri Luomala

Lue koko artikkeli Vaasan yliopiston nettisivuilta: Sipsejä vai porkkanaa? Näin kuluttajia voidaan ohjata terveellisempiin ruokavalintoihin kaupassa | Vaasan yliopisto (uwasa.fi)

Tutustu tarkemmin Harri Luomalan tutkimukseen: Priming shoppers’ well-being goal in grocery stores: Moving toward healthier food choices? – ScienceDirect