Opiskelu luo uskoa tulevaan
Elämme perin erikoisia aikoja. Uutiset toitottavat toinen toistaan huolestuttavampia otsikoita, jotka vaikuttavat konkreettisesti meidän jokaisen arkeen. On vaikea välttyä synkistelyltä, kun ympärillä velloo epävarmuutta ja turvattomuutta. Kaiken huolen keskellä voi tuntua, että arki on yhtä selviytymistä.
Uudet ajattelutavat, näkökulmat ja virikkeet tuovat valoa synkkyyteen. Toimin koulutusmaailmassa, jossa ollaan koko ajan uuden opin ja oppimisen äärellä. Työarjessani ideoin, organisoin ja järjestän koulutuksia erilaisiin tarpeisiin. Kohtaamieni oppijoiden joukko on laaja: toisen asteen päättäneistä nuorista ja ruuhkavuosia viettävistä perheenäideistä aina eläkepäivistä nauttiviin ikiksiin, kuten meillä kesäyliopistolla pruukataan varttuneempaa väkeä kutsua. Olipa opiskelun motiivi mikä tahansa, uuden oppiminen tuntuu olevan aina hyväksi.
Etelä-Pohjanmaalla oppimisen mahdollisuuksia on monia. Itse työskentelen avoimien yliopisto-opintojen parissa, jotka ovat nimensä mukaisesti avoimia ihan kaikille. Monia opintoja voi suorittaa paikasta riippumatta verkon välityksellä. Avoimeen yliopistoon ei ole pääsykokeita tai ikärajoja, ja kuka tahansa voi tulla mukaan matalalla kynnyksellä. Opinnot on suunniteltu siten, että niissä voi tutustua korkeakoulutasoiseen opiskeluun ja eri tieteenaloihin, hankkia työelämässä tarvittavaa osaamista tai vaikkapa valmentautua yliopistojen valintakokeisiin.
Avoimen yliopiston opinnot voivat olla myös yksi reitti yliopiston tutkinto-opiskelijaksi. Tällöin riittävästi opintoja avoimessa suorittanut voi saada opiskelupaikan yliopistosta ilman valintakoetta. Olen koulutussuunnittelijan urallani törmännyt useammankin kerran siihen, että opintoja on kertynyt avoimessa ikään kuin vaivihkaa väylähakuun vaadittavan verran. Varoituksen sananen voikin olla tässä paikallaan – kun kerran lähtee opiskelemaan, se voi imaista mukaansa.
Vaikka tyypillisesti avoimien yliopisto-opintojen pariin päätyy työssäkäyvä aikuinen, joka haluaa lisätä omaa osaamistaan tai täydennyskouluttautua, opinnoista voi olla valtava hyöty myös nuorelle. On aika raadollista, että tulevaisuudensuunnitelmien pitäisi olla kirkkaina mielessä jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Avoimeen yliopistoon tullessaan nuoren ei tarvitse tarkasti tietää, mitä hän haluaa ja mitä kohti suunnata toisen asteen jälkeen. Siellä voi rauhassa kokeilla, mikä ala kiinnostaa tai onko yliopistotasoinen opiskelu ollenkaan oma juttu.
Olitpa nuori tai aikuinen, avoimessa yliopistossa voit luvan kanssa kokeilla, testata ja tunnustella. Opiskelu ei mene koskaan hukkaan. Opinnoissa syntyy monenlaista osaamista, vaikka ei lopulta päätyisikään opiskelemalleen alalle. Toisaalta vaikkapa välivuoden voi hyödyntää hyvinkin tavoitteellisesti ja edistää määrätietoisesti haaveiden opiskelupaikan saavuttamista. Avoimet yliopisto-opinnot eivät myöskään vaikuta hakijan ensikertalaisuuteen korkeakoulujen opiskelijavalinnassa.
Uuden oppiminen kannattaa aina. Omaa osaamistasi kartuttamalla satsaat siihen tärkeimpään, itseesi. Uuden opiskelu vie eteenpäin monella tasolla, kirkastaa pidemmän aikavälin haaveita ja mikä tärkeintä, tuo konkreettista tekemistä omaan arkeen ja luo uskoa tulevaan.
Marjaana Rasku, koulutussuunnittelija, Etelä-Pohjanmaan kesäyliopisto
Puheenvuoro on julkaistu Ilkka-Pohjalaisessa 19.9.2022.