Kuluttajat voidaan ohjata kaupassa kohti terveellisempiä valintoja

Vaasan yliopiston kuluttajakäyttäytymisen professori Harri Luomala Epanetverkostosta on tutkijoidensa kanssa selvittänyt, että kuluttajia ehkä pystytään ohjaamaan ruokakaupassa tekemään terveellisempiä valintoja kohtuullisen pienillä muutoksilla.

Kauppaympäristössä totetettu tutkimus paljasti, että esimerkiksi haju- ja makuärsykkeet tai hyvinvointiteemaiset kuvat ja tekstit, mitkä näkyivät myymälässä, vastaavia tuotteita löytyi kuluttajien ostoskoreista.

– En usko, että erilaisten aistivihjeiden käyttö ei olisi myymälöille välttämättä kallista toteuttaa. Sen sijaan uskon, että yllättävän pienillä jutuilla saadaan isojakin muutoksia aikaiseksi, sanoo Harri Luomala ja rohkaisee kauppiaita kokeilemaan asiaa käytännössä.

Katso Luomalan Yle aamun (11.1.) tekemä haastattelu täältä: Ruokakaupan tuoksut kannustavat terveellisiin valintoihin | Ylen aamu | Yle Areena

Voit lukea lisää aiheesta myös Ylen tekemästä jutusta: Tutkijat seurasivat salaa ruokakaupan asiakkaita välipalahyllyllä – näin sinut saadaan ostamaan tuote niin, ettet huomaakaan | Kotimaa | Yle

Koko tutkimus löydät täältä: Priming shoppers’ well-being goal in grocery stores: Moving toward healthier food choices? – ScienceDirect