6. Pitchaus

Asiakastarpeen ymmärtäminen ja siitä viestiminen on menestyksellisen liiketoiminnan lähtökohta. Pitchaus on kahteen minuuttiin puristettu (liikeidean) esittely. Siinä vastataan kysymyksiin: Mistä on kyse? Mikä on asiakastarve? Minkä ratkaisun yritys tuo? Mikä hyöty juuri tästä valinnasta on asiakkaalle? Mikä on seuraava tavoite? Ole rento, vältä jargonia, kerro hyödyistä, anna lupaus. Pitchaus vaati huolellista valmistautumista ja harjoittelua. Käytä koeyleisöjä, pyydä palautetta. Hissipuhe on vielä lyhyempi esittely, jossa nopeissa kohtaamisissa jäät ymmärrettävästi kuulijan mieleen. Pitchauksien järjestämisen ehdottaminen oikeaan foorumiin voi olla hieno sysäys ideasi kumppaneiden, rahoittajien tai asiakkaiden hankinnassa. Verkottuminen ja osallistuminen erilaisiin tilaisuuksiin on tärkeää tunnettuustyötä.

Katso Youtube-video
Näin myyn itseäni – vinkit henkilöbrändiä, asiantuntijuutta ja osaamista myyvälle yrittäjälle 

Aloittavan yrittäjän koulutusta tarjoaa mm. Suomen Yrittäjäopisto,
myös verkko-opintoina 

Opinnäytetyönä toteutettu opas aloittelevalle B2B-myyjälle
Verkostoitumisen taito: miten myyt osaamisesi -opas