– Karppausbuumi ja sen lyhytikäisyys, kauppojen paistopisteet, ulkomainen raakapakastebulkki, halpuuttaminen ja lähileipomoiden lopettaminen,  luettelee Pirjon Pakarin toimitusjohtaja Hannu Malmivaara asioita, jotka ovat viimevuosina kovalla kädellä moukaroineet leipomoalaa.

Vielä muutama vuosi sitten oli vaikea nähdä, miten ulkomainen kilpailu tulisi lähileipomoihin. Mutta se tulikin lujaa 2 000 kaupan paistopisteen kautta.  Nämä nostivat ulkomaisen leivän osuuden 5%:sta 25%:iin ja veivät tuhansia leipomoalan työpaikkaa Suomesta. Paistopisteiden pakastemassa tulee Saksasta, Ranskasta ja Virosta.

– Olemme saaneet perusleivän menekin pysymään juuri ja juuri plussalla, vaikka panostamme  sekä tuotekehitykseen että myynninedistämiseen. Tuomme jatkuvasti leipäuutuuksia markkinoille, saamme näistä laatupalkintoja ja olemme lisänneet konsulenttityötä, kertoo Malmivaara.

Pieniä näkymiä paremmasta ajasta on nyt ilmassa. Asiakkaat  haluavat uusia makuja ja erityisesti lähituotteita. Tämä kysyntä nähdään Pirjon Pakarissa mahdollisuutena.

Pirjon Pakari rahoittaa Seinäjoella toimivia elintarvikekehityksen ja kuluttajakäyttäytymisen professuureja.  Toimitusjohtaja pyrkii osallistumaan professuurien ohjausryhmiin ja hakemaan niistä uusia ideoita.  Yrittäjälle uusin tieto ei välity väitöskirjoista.

– Ohjausryhmille olen hyvä resurssi.  Kun kiinnostavia kultajyviä tutkimuksista löytyy, pystyn kokeilemaan niitä käytäntöön välittömästi. Pienessä yrityksessä päätöksenteko on nopeaa.

Nyt juuri kehityspöydällä on Ruotsin viennin aloittamisen lisäksi verkkokaupan perustaminen.

– Ennen työnjako on selvä, leipomot leipoivat ja kauppa myi. Nyt kauppa leipoo ja leipomot panostavat suoraan asiakasmyyntiin, toteaa Malmivaara.